tisdag 8 maj 2012

Stinas uppgift - OLJA

Ett ganska litet barn alldeles i min närhet är min son som är 2 år, och en dag passade jag på att låta honom få prova på oljefärg. Jag tänkte att det var ett material som han garanterat inte hade provat på tidigare, varken hemma eller på förskolan eftersom det inte är ett material som kanske är så lätt att hantera så att man väljer att ha det på en förskola. Snarare väljer man nog akryl, vilket har liknande egenskaper som oljefärg men är vattenlösligt och torkar snabbt. Pulverfärg blandat med medium ger också den krämigare konsistensen på färgen. Jag har själv ingen direkt erfarenhet av att använda oljefärg (vilket kanske var bra för då hade jag nog inte valt den typen av material till den här uppgiften!)

Första gången
R får en pannå ca 30x20 cm, en pensel och färgerna gul och röd på ett litet fat som får fungera som palett. Han börjar genast att plocka upp färgen med penseln, först den gula och och efter en stund också den röda, och börjar att måla med färgen på pannån. Han använder samma teknik som när han målar med vattenfärg, doppar och målar, doppar och målar igen. Han blandar ihop färgerna på paletten.

R duttar med penseln och provar även att och trycka och snurra penseln mot underlaget som jag tidigare sett att han gjort med akvarell. Han fortsätter att måla lager på lager med den rödgula blandningen...

Nu färdig! R lägger ifrån sig penseln och klättrar ner från stolen. (Det är nu jag börjar förstå varför oljefärg inte är så lättanvänd, den är inte så lätt att tvätta bort...)

Andra gången
Det fina med oljefärg är ju att den inte torkar i första taget så några dagar senare erbjuder jag R att fortsätta med sin målning. Han kan fortsätta med samma fat, paletten med den rödgula blandningen är fortfarande krämig och nu lägger jag till en klick svart och en klick vitt på paletten. Jag tänker att det ska skapa en kontrast till det röda och tillföra en spännande effekt i måleriupplevelsen. Den svarta färgen dominerar ganska snart och den vita försvinner.

Blandningen av färgerna på paletten faschinerar. Även nu provar R "dutt och snurr" tekniken.

 Innan vi avslutar provar jag att ställa upp pannån på bordet för att se vad som händer (ingen bild på detta tyvärr). Då målar R vertikala linjer över målningen, nerifrån och upp. Han får en annan bild av målningen och tar sig an den på ett nytt sätt bara genom att se den i ett annat perspektiv. Det kanske hade varit bättre att använda staffli från början tänker jag. Även om oljefärgen inte är den mest lätthanterliga färg rent praktiskt så var det spännande att prova det. Eftersom färgen inte torkar kan man fortsätta vid fler tillfällen att bygga på och förändra sin bild. Man kan prova andra redskap än pensel tex någon form av skrapa eller kniv. 

Efter några veckor är färgen helt torr...


Vacker tavla av liten konstnär. 

/M.


Klippt från http://www.kurser.se/oljemaalning___1698__.html :

Att måla i olja

OljemålningOljefärgen är en blandning mellan olja och färg (pigment). Desto mindre olja färgen innehåller desto snabbare torkar den. Det är sällan man ser den ursprungliga färgen, så som den såg ut när den kom ut ur tuben, i en färdig målning. Konstnären blandar oftast olika färger, antingen på en palett eller direkt på duken, för att få fram den nyans han eller hon eftersträvar. I oljemålning jobbar man med olika lager av färg och kraftiga penseldrag som skapar struktur i målningen. Det är viktigt att använda en lika fet eller fetare färg i det översta lagret eller vänta på att det undre skiktet hunnit tork lite innan du läger på det övre lagret för att inte riskera att färgen spricker.

Fördelar med oljemålning:  

  • Du kan jobba experimentera med färger och nyanser
  • Enkelt att rätta till fel
  • Du kan måla på olika typer av ytor 
  • Oljemålning skapar djup i verket utan att behöva gå in på detaljer 


Nackdelar med oljemåleri:  

  • Oljefärg är lite dyrare än andra färger.
  • Passar inte den otåliga som inte orkar väntar på att färgen ska torka.
  • Olja luktar lite mer än andra färger.
  • Svårare att tvätta bort färgen från händer och penslar."



1 kommentar: