måndag 7 maj 2012

Konsten ger andra svar...

Hur kan man arbeta med barn och konstbilder? Jag tänker att samtalet kring konstbilder tillsammans med barnen är viktigt och man i det samtalet kan få fatt på frågor och funderingar som uppstår i mötet med bilden. Utifrån dessa funderingar kan ett projekt uppstå, kanske finns en spännande frågeställning att spinna vidare på? Jag tänker att man kan använda alla sina sinnen när man ser en konstbild... eller i allafall fantisera kring hur sinnena upplever bilden. Hur låter det i den här bilden? Är det varmt eller kallt...osv... 

Det skulle vara spännande att låta barn uppleva konst på fler sätt än bara bilden på pappret. I Barns estetiska lärprocesser finns exempel på hur man förstorat upp en konstbild av Miró och målat den på en pannå, så att barnen kunde vara i mer fysisk kontakt med bilden, leka, krypa och ta på den. Konsten blev då mer konkret och uppmuntrade till att berätta inte bara med ord utan också med kroppen. Tänk vad spännande att tex projicera en konstbild på väggen och låta barnen få kliva in i den bilden med hela sin kropp. Ljudsätta en konstbild kanske?

Jag tänker att konsten hjälper oss att få syn på mångfalden och varandras olikheter. I det konstnärliga uttrycket finns knappast något rätt eller fel vilket känns viktigt att förmedla till barnen. I konstens värld är allt tillåtet och det är endast du själv som sätter ramarna för hur du vill tänka kring och uppleva konsten. En konstbild kan tillåta barnet att ta sig förbi det konkreta och uppleva andra världar, den kan visa på en alternativ verklighet än just den vi befinner oss i, andra tolkningar. Jag är lite intresserad av hur man kan använda konsten just i detta syfte - att visa på olikheter i uttryck. Att låta barnen ta del av hur olika konstnärer tolkar och uttrycker sig på olika sätt och genom detta inspirera till att våga sig utanför det vanliga och lita på sin egen förmåga och sina egna sinnen i sitt skapande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar