torsdag 15 september 2011

Lite om pedagogisk miljö

Det är fantastiskt att läsa hur Tarja Häikiö beskriver de pedagogiska miljöerna i förskolor som inspireras av Reggio Emilia filosofin, hur stor betydelse de har för att skapa en arbetsplats och en läroplats för barn som speglar en människosyn där barnet kan känna sig kompetent. Det är så inspirerande att läsa och så viktigt hur vi utformar de miljöer där barn tillbringar så mycket tid. Rinaldi pekar på det faktum, skriver Häikiö, att barn ofta placeras i lokaler som återspeglar deras låga status ur ett kulturellt, samhälleligt och politiskt perspektiv. Sorgligt tycker jag.

Det är spännande med pedagogiska miljöer eftersom de talar ett så tydligt språk till barnen. Vad säger det här rummet till barnet? Vilka möjligheter finns att uttrycka sig, vilka möjligheter finns att skapa relationer? Vi pedagoger har ett stort ansvar och en viktig uppgift att utforma de pedagogiska miljöerna. Förskolorna i Reggio Emilia samarbetar med arkitekter när de utformar sin miljö. I Sverige undrar jag om arkitekterna som utformar förskolor samverkar med kunniga pedagoger..? Samverkan mellan dessa två yrkesgrupper skulle kanske vara ett vinnande koncept.

"Ateljen är en plats för utforskande, experiment, laboration och arbete med olika material och estetiska uttrycksformer. Det gemensamma målet är att understödja barns kreativa, estetiska läroprocesser, där skapandet skall kombineras med lek och utforskande." Det här är en utmaning! Just nu känner jag mig begränsad i mitt tänkande kring vilka material och estetiska uttrycksformer som kan erbjudas i ateljén... Jag behöver kunskap, inspiration, idéer, intryck för att vara med och utforma en inspirerande, kreativt fungerande ateljé dit barnen gärna vill komma för att arbeta, leka, forska, skapa. Ateljén ska ju vara platsen där det händer! Tarja talade på sin föreläsning om att det i ateljén behöver finnas bilder att inspireras av - konstbilder, foton, kartor, två och tredimensionella bilder - bilder som erbjuder något att forska kring. Seendet och det analytiska ögat leder till kunskapsutveckling. Här finns något att börja med... dags att plocka fram konsten i ateljén. /M

1 kommentar:

  1. Jag känner precis samma sak. Jag behöver inspiration och kunskap om hur man kan skapa en miljö med verktyg som barnen kan kommunicera i och med.

    Spännande!

    SvaraRadera